Ikke engang 'Star Wars' kan redde dette års Box Office

 Ikke engang 'Star Wars' kan redde dette års Box Office


LOS ANGELES – Cue the trist trombone: Billetbilletsalg i USA og Canada vil i alt beløbe sig til 11,45 milliarder dollars for året, et fald på 4 procent fra 2018.

Det foreløbige skøn, frigivet af Comscore søndag, tog hensyn til de 175,5 millioner dollars, der blev indsamlet af "Star Wars: The Rise of Skywalker”(Disney) i weekenden. “Rise of Skywalker” begyndte en blød start sammenlignet med “The Last Jedi”, der tog ind $ 220 millioner over sine første par dage i hjemmets teatre i 2017.

Hollywoods lineup i 2019 omfattede den ene behemoth-fantasy efter den anden, inklusive “Frozen II” (Disney), “The Lion King” (Disney), “Toy Story 4” (Disney), “Aladdin” (Disney), “Captain Marvel” (Disney) ) og "Avengers: Endgame" (Disney), som brød tilstedeværelsesrekorder.

Men filmgæster afviste også en forbløffende mængde af, hvad Hollywood serverede.

Tom Hooper's kritisk svækket “Katte” kollapset i weekenden og indsamlede $ 6,5 millioner på nordamerikanske teatre efter at have kostet ca. 100 millioner dollars at tjene, inklusive markedsføringsomkostninger. Efter Hooper's anmodning sendte Universal teatre en version af "Cats" med let forbedringer af specialeffekter i weekenden. Billetkøbere gav "Cats" en C-plus-klasse i CinemaScore exit-afstemninger.

Forkert fra tidligere på året inkluderede “Dark Phoenix, ”Den seneste i den triste" X-Men "-serie; Ang Lee's dårligt rådede "Gemini Man" med hovedrollen i Will Smith; ”UglyDolls, ”En animeret clunker baseret på en legetøjslinje; og en pop-feministisk genstart af "Charlie's Angels" med Kristen Stewart.

Ni film fra Warner Bros. snublede ud af porten, inklusive "The Goldfinch", "The Kitchen", "Shaft", "Motherless Brooklyn" og "Richard Jewell," som gav Clint Eastwood sin værste åbningsweekend som filmskaber i fire årtier.

”Det er svært at vide, om dette er et sekulært, permanent fænomen relateret til publikumsvisningsvaner eller filmtittelspecifikt,” sagde David Gross, der driver en filmkonsulent Franchise Entertainment Research.

Filmbranchen er cyklisk, og slutningen af ​​året et par hundrede millioner dollars bag 2018 er næppe en katastrofe – ikke når teatre konkurrerer med en hurtigt voksende vifte af streamingtjenester. En af årets mest diskuterede film, Martin Scorsese "The Irishman", stort set omgåede teatre, der i stedet spiller på Netflix. "The Irishman" og to andre Netflix-film, "Ekteskabshistorie" og "De to paver" blev overvældet med Golden Globe-nomineringer. Disse tre film ses også som store Oscar-udfordrere.

Bare fire procent nede? På et tidspunkt, hvor "Star Wars" -franchisen udvides til live-action-tv for første gang med "The Mandalorian" på Disney Plus?

"Halleluja," kan du næsten høre filmledere sige.

Joe Drake, formand for Lionsgate Motion Picture Group, sagde, at konkurrencen om intellektuel ejendom og talent "er mere opvarmet end nogensinde, men vi fordoblede vores billetkontor i år og øgede vores markedsandel."

Lionsgate fandt succes ved at indsætte Keanu Reeves i “John Wick: kapitel 3 – Parabellum,” Gerard Butler i “Angel has Fallen”, Tyler Perry i “A Madea Family Funeral” og et svær af stjerner i “Knives Out.” (Seth Rogen og Charlize Theron kunne ikke redde Lionsgate-komedien “Langt skud”Fra at leve op til sin titel.)

For at konkurrere i teatre, skal ikke-franchisefilm være af afgørende betydning – hvad Drake kaldte "gode historier, der godt blev fortalt, der annoncerer sig selv." -modet whodunit – men det var en perfekt henrettet eksempel på genren.

”Vi tror virkelig, at der er en falsk fortælling om mellemliggende film,” sagde Drake. ”De bliver ikke udryddet.”

Men hvis en film har mangler, er der ikke længere et gulv. Ingen mængder marketing-hokus-pokus kunne overbevise folk om, at "Solen er også en stjerne", en middels romantisk komedie med hovedrollen Yara Shahidi ("Vokset-ish"), var besværet og udgiften ved at vandre til et teater værd.

Hvert studie sluttede året med et par hits, inklusive Warner, som ramte en kulturel nerve med “Joker” ($ 1,1 milliarder over hele verden). Jennifer Lopez og hendes kyndige strippervenner ("Hustlers", $ 157 millioner) fik STX til rådighed. “Rocketman” (195 millioner dollars) hjalp Paramount med at vende tilbage til den årlige rentabilitet for første gang i hukommelsen. Jordan Peeles cerebrale horrorfilm "Us" ($ 255 millioner), Danny Boyle's Beatles-orienterede "I går" ($ 151 millioner) og "Fast and Furious" spinoff "Hobbs & Shaw" ($ 759 millioner) holdt Universal konkurrencedygtigt.

Når alt billettsalg tælles, forventes Sony Pictures at være det eneste studie – bortset fra Disney – der lander to film i top 10. “Spider-Man: Far From Home,” ridende på “Avengers” -frakker, samlet 391 millioner dollars i Nordamerika og $ 1,13 milliarder over hele verden. “Jumanji: The Next Level,” frigivet den 13. december, optræder som “Jumanji: Welcome to the Jungle”, som tjente 404 millioner dollars på indenlandske teatre i 2017. Sony slog også guld med Quentin Tarantinos “Once Upon a Time… in Hollywood ”($ 372 millioner over hele verden).

”Dette år blev domineret af større franchiser, men vi har også set sulten efter originalt indhold,” sagde Shawn Robbins, chefanalytiker for BoxOffice.com, og nævner Tarantinos komiske drama som et eksempel.

Alligevel ville det være en strækning at kalde filmbranchen sund.

Kassekontoret er i stigende grad opdelt i haves – franchiser, for det meste aldrende – og ejere (alt andet). Studios udråbede en kæmpe 58 franchisefilm i år, som forbrugte 82 procent af det verdensomspændende Hollywood-kontor, ifølge Gross's filmkonsulent. Ætti en ikke-franchisefilm fik kladderne.

Nogle franchiser faldt kraftigt. “The Secret Life of Pets 2” var nede med 51 procent fra sin seriens forgænger. “Terminator: Dark Fate” faldt 41 procent.

”Historielinjer er nødt til at komme videre, og verdener er nødt til at udvide sig,” sagde Gross. "Nye karakterer og konflikter er nødt til at dukke op."

Da moviemaking er afhængig af opkald til personlig vurdering, prøver studier at reducere risikoen ved at overholde tommelfingerreglerne. Men få valg synes sikkert længere.

Original animation var en relativt sikker indsats. I år fik mytiske væsener (“Missing Link”), en forlystelsespark, der drives af talende dyr (“Wonder Park”) og en ræv ved navn Swifty (“Arctic Dogs”), den kolde skulder.

Stephen King-opfølgere er varme (“Det: kapitel 2”). Indtil de ikke er det ("Doctor Sleep").

”Markedet er stadig meget dynamisk, men hvad der fungerer er mere uforudsigeligt,” sagde Stephen Gilula, medformand for Fox Searchlight. ”Omkostningerne er steget, og succesraten er faldet.”

Searchlight, det Disney-ejede kunstfilmstudio, scorede med sommerens horror-flick “Ready or Not” ($ 29 millioner). Taika Waititi's "JoJo Rabbit", en nazi-satire, har tjent $ 20 millioner og kunne generere yderligere $ 5 millioner til $ 10 millioner baseret på dets skæbne. Men Searchlight havde et meget stille år over alt. “Lucy in the Sky” ($ 320.000), med hovedrollen i Natalie Portman, var en direkte flop. Hyppige bidragydere som Wes Anderson var mellem film.

Mellem januar og 25. august faldt billetsalg for de 20 største kunstfilmdistributører – Fox Searchlight, Magnolia og lignende – 45 procent fra samme periode sidste år, ifølge Box Office Mojo-data.

En håndfuld tilbud af kunsthuse lykkedes i sidste ende at blive bemærket, inklusive Lulu Wongs kinesiske familiedrama “The Farewell” ($ 18 millioner), den forhøjede A24-horrorfilm “Midsommar” ($ 27 millioner), den finurlige Huck Finn-stil ” The Peanut Butter Falcon ”(21 millioner dollars) og Bong Joon Ho's genre-trodsige“ Parasite ”($ 21 millioner).

For tredje år i træk toppede Focus Features specialkassekontoret. Universal Pictures-datterselskabet så film som "Downton Abbey" ($ 97 mio.) Og "Harriet" ($ 42 mio.) Overudføre på måder, der så ud til at starte med endda studiet.

”Vi troede altid, at der ville være et begejstret kernepublikum for‘ Harriet, ’dem, der har en naturlig interesse i et amerikansk ikon, der chokerende aldrig havde haft sin livshistorie fortalt på skærmen,” sagde Peter Kujawski, formand for Focus Features. ”Men det krydsede godt forbi det centrale publikum og brød ind i den bredere kultur.”

"Harriet," instrueret af Kasi Lemmons, kan også komme ind i det kommende Oscar-løb. Cynthia Erivo, der spiller i filmen som Harriet Tubman, er en favorit til en bedste nominering af skuespillerinden.



Source link
www.nytimes.com

admin

0 Reviews

Write a Review

Related post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close